Search
Close this search box.

خانه / سایر ویزاها / مهاجرت کادر درمان

مهاجرت کادر درمان

اشتراک‌گذاری:

آخرین به‌روزرسانی ۲۳ خرداد ۱۴۰۳

آخرین به‌روزرسانی:

۲۳ خرداد ۱۴۰۳

اگر از کارکنان کادر درمان و به دنبال ایجاد تغییر در شرایط فعلی یا کسب درآمد بالایی هستید، جای درستی آمده‌اید. مهارت‌های شما به عنوان یک کارمند مراقبت‌های بهداشتی همیشه مورد تقاضا هستند زیرا برای معیشت و رفاه عمومی ضرورت دارند.

بر اساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت (WHO)، تعداد کارکنان کادر درمان در سال ۲۰۳۵ در سراسر جهان با کمبود ۱۲.۹ میلیون نفری مواجه خواهد شد. افزایش سن نیروی کار، کاهش تعداد افرادی که وارد این حرفه می‌شوند، بازنشستگی پیش از موعد کارکنان، آموزش ضعیف، افزایش تقاضا از سوی جمعیت رو به رشد و پیری جمعیت برخی از دلایل اصلی کمبود جهانی کادر درمان در سال‌های پیش رو به شمار می‌روند.

کارکنان کادر درمان صاحب یکی از رضایت‌بخش‌ترین مشاغل جهان هستند. کار آن‌ها کاری معنادار و ارزشمند است و رضایت شغلی و عاطفی را به همراه دارد. علاوه بر رضایت عاطفی که از این مشاغل دریافت می‌کنید، مشاغل کادر درمان مانند پرستار، ماما، دستیار پرستار، فیزیوتراپیست، دستیار سونوگرافی پزشکی و … از نظر مالی نیز درآمد مناسبی دارند، به خصوص زمانی که به کشورهای توسعه‌یافته مهاجرت می‌کنید.

کارکنان متخصص کادر درمان همواره در بازار کار جهانی تقاضای بالایی دارند و می‌توانند در بسیاری از کشورها مشروط به داشتن شرایط خاصی مشغول به کار شوند. در ادامه بهترین کشورهای جهان برای مهاجرت کادر درمان را که دستمزد بالایی برای متخصصان این حوزه در نظر می‌گیرند، معرفی می‌کنیم.

مهاجرت کادر درمان

بهترین روش مهاجرت مناسب با شرایط خود را نمی‌شناسید؟

۱. انگلستان

انگلستان یکی از کشورهایی است که با کمبود شدید کارکنان کادر درمان مواجه است. در سال ۲۰۲۰ سازمان NHS (خدمات بهداشت ملی)، نهاد مسئول خدمات بهداشت عمومی در انگلستان، اعلام کرد که در نیمه اول ۲۰۲۰-۲۰۱۹ بیش از ۴۳۰۰۰ پست پرستاری در این کشور پر نشده است. صندوق پادشاهی انگلستان نشان می‌دهد که NHS  نه فقط در شغل پرستاری، بلکه با کمبود کلی کارکنان کادر درمان در کشور به میزان ۱۰۰۰۰۰ نفر مواجه است.

انگلستان برای برطرف کردن کمبود منابع انسانی خود در بخش بهداشت و درمان، اقدام به ارائه ویزای Health and Care Worker  کرده است. این ویزا به مدت ۵ سال اعتبار دارد و تا زمانی که الزامات واجد شرایطی را برآورده کنید، می‌توانید برای تمدید ویزای خود اقدام کنید. این کشور بازار کار قوی و تقاضای بالایی برای کارکنان کادر درمان دارد و کارکنان کادر درمان دستمزد مناسبی دریافت می‌کنند. علاوه بر این موارد، زبان انگلیسی و سطح بالای کیفیت زندگی در آن باعث شده تا انگلستان یکی از بهترین مقصدهای مهاجرت برای کارکنان کادر درمان به شمار برود.

۲. نیوزلند

نیوزلند کشوری است که به داشتن شرایط کاری عالی و تعادل مناسب بین کار و زندگی در جهان مشهور است. نیوزلند گرچه جمعیت کمی دارد (حدود ۵ میلیون نفر)، اما به‌طور مداوم به دنبال جذب کارکنان کادر درمان بسیار ماهر از خارج از کشور است تا نیازهای رو به رشد خود را برآورده کند.

 

مشاغل کادر درمان در لیست‌‌های کمبود مهارت‌های نیوزلند ذکر شده‌اند. بر اساس آمارهای دولتی، تخمین زده می‌شود که نیوزیلند تا سال ۲۰۳۰ به جذب ۲۵۰۰۰ پرستار دیگر نیاز خواهد داشت.

کارکنان کادر درمان واجد شرایط در نیوزلند بسته به تخصص، تجربه، موقعیت شغلی و … ممکن است از ۴۲۰۰۰ تا ۶۵۰۰۰ دلار درآمد کسب کنند. مهم‌ترین مزیت مهاجرت کادر درمان به نیوزلند برخورداری از تعادل سالم کار و زندگی است.

نیوزلند برای جبران کمبود نیروی انسانی در کادر درمان ویزاهای زیر را ارائه می‌کند:

  •  Care Workforce Work to Residence Visa
  • Accredited Employer Work Visa 
  • Skill Shortages in Healthcare

3. کانادا

کانادا، که با سیاست‌های مهاجرپذیر خود شناخته می‌شود، نیز به دنبال جذب پرستاران، پزشکان و سایر کارکنان کادر درمان از خارج از کشور با هدف رفع کمبودهای منابع انسانی خود در حوزه بهداشت و درمان است. کانادا با بحران کمبود نیروی انسانی در حوزه بهداشت و درمان مواجه است و عوامل متعددی در ایجاد این بحران نقش دارند. استرس بالای کاری، رسیدن کارکنان به سن بازنشستگی و پیری جمعیت از جمله دلایل این بحران هستند که منجر به افزایش زمان انتظار برای درمان و دسترسی کمتر به خدمات بهداشت و درمان شده است.

دولت کانادا ۷۸.۵ میلیون دلار در پروژه‌هایی با هدف آموزش و حمایت از کارکنان کادر درمان سرمایه‌گذاری خواهد کرد. اما علیرغم این تلاش‌ها، تعداد مشاغل خالی کادر درمان در کانادا از زمان شروع همه‌گیری کووید به بعد، بیش از دو برابر شده است. علاوه بر برنامه‌های مهاجرت کاری PNP و Express Entry، کارکنان کادر درمان می‌توانند از طریق برنامه جدید مهاجرت ویژه کادر درمان نیز اقدام کنند. در 28 ژوئن 2023، کانادا یک برنامه جدید مهاجرت به نام Express Entry healthcare draws ویژه کارکنان کادر درمان با هدف جذب و حفظ پرستاران، پزشکان، دندان‌پزشکان و سایر کارکنان کادر درمان که به شدت مورد نیاز هستند، ارائه کرد.

مهاجرت کادر درمان

4. دانمارک

دانمارک، دیگر کشور حوزه اسکاندیناوی این فهرست نیز مانند نروژ با بحران کمبود پرستار و کارکنان کادر درمان در سال‌های آینده مواجه است. از این رو دانمارک نیز برای جبران کاهش عرضه در بازار کار، به دنبال استخدام کادر درمان از خارج از کشور است. اداره ایمنی بیمار دانمارک (Styrelsen for Patientsikkerhed) باید مدارک شما را برای کار در دانمارک تایید کند. داشتن مهارت در زبان دانمارکی و قبولی در آزمون‌های تخصصی نیز برای اخذ مجوز کار الزامی است.

بهترین روش مهاجرت مناسب با شرایط خود را نمی‌شناسید؟

5. استرالیا

استرالیا یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌ها برای پرستاران و کادر درمان، به ویژه افراد دارای مهارت در زبان انگلیسی است. استرالیا که با سواحل بکر، چندفرهنگی بودن و مهاجرپذیری شناخته می‌شود، تعداد بسیاری از پرستاران، فیزیوتراپیست‌ها و سایر کارکنان کادر درمان را از سراسر جهان به‌ویژه کشورهای آسیایی به خود جذب می‌کند. بر اساس داده‌ها با افزایش جمعیت و تغییر وضعیت جمعیت‌شناسی استرالیا تخمین زده می‌شود در سال ۲۰۲۵ استرالیا با کمبود ۸۵۰۰۰ پرستار مواجه خواهد شد. برای مهاجرت کاری به استرالیا نیاز به ارزیابی مهارت خواهید داشت. شورای اعتبارسنجی پرستاری و مامایی استرالیا (ANMAC) یک سازمان مستقل است که ارزیابی مهارت‌ها برای اهداف مهاجرتی را انجام می‌دهد. همچنین برای کار به عنوان پرستار یا ماما در استرالیا، باید برای عضویت انجمن پرستاری و مامایی استرالیا (NMBA) درخواست دهید و در آن ثبت نام کنید.

6. امارات

به طور سنتی، امارات متحده عربی و بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس برای رفع کمبودهای مهارتی خود به جذب نیروی کار از خارج از کشور، به ویژه از کشورهای هند، پاکستان و بنگلادش متکی بوده‌اند. در حالی که این امر هنوز پابرجاست، قوانین مهاجرت پرستاران و کادر درمان به امارات در سال‌های اخیر تغییر کرده است.

امارات متحده عربی مدرک لیسانس پرستاری را به عنوان حداقل مدرک مورد نیاز تعیین کرده است. اگر مدرک لیسانس پرستاری دارید، امارات همچنان بهترین انتخاب برای کار است.

بسته به جایی که قصد دارید در آن کار کنید، باید مدارک خود را از طریق وزارت بهداشت و پیشگیری امارات متحده عربی، وزارت بهداشت ابوظبی (DOH) یا سازمان بهداشت دبی (DHA) اعتبارسنجی کنید. پس از تایید مدارک و صلاحیت‌ها، باید برای اخذ مجوز در آزمون شرکت کنید. تسلط به زبان انگلیسی الزامی است و دانش زبان عربی نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

7. هلند

در حال حاضر، حدود ۴۹۰۰۰ نفر کمبود نیروی انسانی در بخش بهداشت و درمان هلند وجود دارد ممکن است تا سال ۲۰۳۱ این تعداد به ۱۳۵۰۰۰ نفر نیز برسد. بیشترین کمبود کارکنان کادر درمان در میان پرستاران است. همچنین پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۰، به ازای هر سه نیروی کار هلند، به یک نفر در سیستم بهداشت و درمان نیاز باشد.

برای فعالیت به عنوان کادر درمان در هلند به مدرک معتبر نیاز دارید. پرستاران باید دارای مدرک لیسانس یا بالاتر در رشته پرستاری باشید. مدارک دیپلم پرستاری، مانند پرستار عملی دارای مجوز (LPN) یا گواهی دستیاری پرستار (CNA)، پذیرفته نمی‌شوند. دولت هلند معمولا توسط وزارت بهداشت هلند مدارک متقاضیان را بررسی خواهد کرد.

برای مهاجرت به هلند به عنوان کادر درمان، به سطح مهارت زبان هلندی معمولا B2 و در برخی موارد C1 نیاز خواهید داشت. پس از مهاجرت، برای فعالیت در هلند به عنوان کادر درمان باید در BIG ثبت نام کنید. برای اخذ مجوز کار به یک گواهی ارزیابی صلاحیت نیاز دارید که نشان می‌دهد مدارک شما مطابق با استانداردهای هلند است. متقاضیان  بسته به شرایط خود، ممکن است بتوانند برای ویزای مهاجرتی با مهارت بالا یا بلوکارت اروپا درخواست دهند.

مهاجرت کادر درمان

8. آلمان

آلمان در چند سال گذشته با کمبود قابل توجه نیروی کادر درمان مواجه بوده است. و به منظور پر کردن موقعیت‌های شغلی خالی، دولت آلمان در تلاش است تا کارکنان کادر درمان بیشتری را از سراسر جهان جذب کند و با ارائه امکانات و شرایط کاری جذاب‌تر با کشورهای دیگر از جمله کانادا، انگلستان، دانمارک و سوئیس رقابت کند. این کشورهای فهرست شده مقاصد محبوب بسیاری از پرستاران و کادر پزشکی هستند. این رقابت برای جذب کارکنان کادر درمان باعث شده تا این کارکنان از مزایای بیشتری برخوردار شوند. تا جایی که برخی از افراد، آلمان را بهشت کادر درمان می‌نامند. برای مهاجرت به آلمان به مدرک لیسانس پرستاری یا تحصیلات بالاتر، حداقل دو سال سابقه کار در زمینه مرتبط و مدرک B2 زبان آلمانی نیاز خواهید داشت. دوره‌های عملی نیز جزو سابقه کار شما محسوب می‌شوند.

مهاجرت کادر درمان

درآمد کادر درمان در کدام کشورها بیشتر است؟

  • به طور کلی کشورهای سوئیس، آمریکا و استرالیا بیشترین دستمزدها را به پرستاران و کادر درمان پرداخت می‌کنند. میانگین دستمزد پرستاران در کشورهای بررسی‌شده در بخش قبل به صورت زیر است:

امتیازسن
۷۰۰۰۰ دلار آمریکاانگلستان
۶۴۰۰۰ دلار آمریکانیوزیلند
۶۰۰۰۰ دلار آمریکاجمهوری ایرلند
۷۷۰۰۰ دلار آمریکانروژ
۷۰۰۰۰ دلار آمریکاکانادا
۸۸۰۰۰ دلار آمریکادانمارک
۷۷۰۰۰ دلار آمریکااسترالیا
۷۶۰۰۰ دلار آمریکاامارات
۶۸۰۰۰ دلار آمریکاهلند
۶۳۰۰۰ دلار آمریکاآلمان

مهاجران نقش مهمی در رفع کمبود نیروی کار پرستاری و کادر درمان ایفا می‌کنند. با این حال، مسیرهای پیش روی آنها برای ورود به مشاغل پرستاری کمی پیچیده است و باید جنبه‌های مختلفی را مورد توجه قرار داد. کشورهای مختلف شرایط و الزامات متفاوتی را برای مهاجرت کادر درمان در نظر گرفته‌اند. همچنین دستمزدها و سطح کیفیت خدمات بهداشت و درمان در این کشورها متفاوت است. پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد مهاجرت به عنوان کادر درمان را دارید، فرم زیر را تکمیل کرده و از کارشناسان مهاجرتی درنا مایگریشن مشاوره رایگان دریافت کنید. کارشناسان ما با در نظر گرفتن شرایط شما و بررسی ویزاهای در دسترس، بهترین گزینه‌های ویزا را به شما معرفی خواهند کرد.

بهترین روش مهاجرت مناسب با شرایط خود را نمی‌شناسید؟

سوالات متداول

کشورهایی مانند انگلستان، نیوزیلند، استرالیا، کانادا، نروژ، دانمارک و … با کمبود نیرو در کادر درمان مواجه هستند و از مهاجرت کادر درمان به کشورشان استقبال می‌کنند. حتی بسیاری از این کشورها جریا‌ن‌های مهاجرتی ویژه‌ای برای مهاجرت کادر درمان ترتیب داده‌اند.

دستمزد کادر درمان بسته به عوامل مختلفی از جمله موقعیت شغلی، تجربه کاری و حوزه فعالیت می‌تواند متفاوت باشد، اما به طور کلی سوئیس، آمریکا و استرالیا بیشترین دستمزدها را به کادر درمان پرداخت می‌کنند.

بله، در اغلب کشورها مدرک لیسانس پرستاری یا بالاتر جزو الزامات مهاجرت کادر درمان است.

بله، در بیشتر کشورها برای مهاجرت کادر درمان به حداقل دو یا سه سال تجربه کاری نیاز است. در برخی از کشورها ممکن است دوره‌های عملی گذرانده شده نیز جزو سابقه کاری محسوب شوند.

بله، برای مهاجرت به مدرک زبان انگلیسی نیاز خواهید داشت. همچنین در بعضی کشورها دانش زبان بومی نیز ضروری است و در برخی از کشورها برای متقاضی امتیاز محسوب می‌شود.

مهاجرت کادر درمان

استارت‌آپ استدیوی درنا

دارای دانش‌ و تجربه‌ در توسعه کسب‌وکارهای استارت‌آپی

بهترین روش مهاجرت مناسب با شرایط خود را نمی‌شناسید؟

مهاجرت کادر درمان

هم مسیران شما این مطالب را هم خوانده‌اند